Liber de lingua Latina viva. Caput IV. “Vivat Academia! Vivant professores!”


Для цитирования представленного учебного пособия используйте: [Следников А.Г. 2013, 14 октября. Электронное учебное пособие "Книга о живой латыни. Liber de lingua Latina viva". ЯрГУ им. П.Г. Демидова, Научно-образовательный Центр антиковедения ЯрГУ. http://antik-yar.ru/main/liber-de-lingua-latina-viva]

© Все права защищены. Автор-составитель: А.Г. Следников.
Полное или частичное копирование представленных материалов разрешено только с согласия автора-составителя и при наличии активной ссылки на источник.
Свидетельство о государственной регистрации базы данных №2013621340 «Электронное учебное пособие “Книга о живой латыни. Liber de lingua Latina viva”», Федеральная служба по интеллектуальной собственности, 14 октября 2013 г.

ALEXII VESTIGIARII
LIBER DE LINGVA LATINA VIVA

CAPVT IV

“VIVAT ACADEMIA! VIVANT PROFESSORES!”

↑Rursus ad indicem

Attamen agātur dē Acadēmīā meā sīve dē ūniversitāte studiōrum, quod utrumque idem signifĭcat. Quae centum annīs ferē ante condĭta et docendī et explōrandī cōnsuētūdĭne est celebris. Duodĕcim mīlia studiōsōrum in littĕrīs hīc ērudĭŭntur et hūmāniōrĭbus quae dīcŭntur et altiōrĭbus. Sunt decem scholae sīve ōrdĭnēs sīve facultātēs Acadēmĭcae: philologōrum et historicōrum et iūris cōnsultōrum et oeconomōrum et psychologōrum et biologōrum et chymicōrum et physicōrum et mathēmaticōrum et dēnĭque programmatistārum. Acadēmīae quoque nostrae tria mūsēa et bibliothēca magna et duae statiōnēs et tria coenobia subsunt. Disciplīna accipĭtur ā professōrĭbus magistrīsque, quī in littĕrīs omnēs praeclārī sunt atque illūstrēs glōriā hūmānitātis.

Prōcēdĕnte intĕrim annō Acadēmĭcō secundō nōn omnia, quae ēdiscenda sunt, celerĭter arripiō: multae vērō et difficĭlēs sunt rēs, quārum disciplīna est. Prīmās doctrīnās Anglĭcās dīcam, quae ex arte grammatĭcā et arte articulandī et ex colloquiīs et lēctiōnĭbus domestĭcīs cōnstant. Ad Germānĭcam quoque linguam, quia nōbīs ab initiīs docētur, studium cōnfĕrre dēbeō. Glōttologiam tamen, doctrīnam intellēctū perdifficĭlem, ac linguam Latīnam, “mātrem linguārum Eurōpae”, necessāriam esse sciō. Cētĕrae rērum ēdiscendārum sunt philosophia et physĭca et historia Russiae et ēloquentia Russĭca et ars āthlētĭca.

Diem ex diē quaternās vel etiam ternās scholās habēre solēmus: aut audītiōnēs, aut sēmināria Acadēmĭca, aut exercitia. Tōtus annus Acadēmĭcus in duās partēs quīnquemēstrēs dīvīsus est, quĭbus exeuntĭbus in ēdiscendā quāque disciplīnā subīmus perīcŭla probātiōnis. Superātīs perīcŭlīs summa litterārum studia hiemālĭbus aestīvīsque compēnsăntur fēriīs.

Nōn tantum studiōsī prōvinciālēs in Acadēmīam nostram disciplīnae causā concurrĕre solent, sed etiam nōnnūllī peregrīnī intersunt.

Exercitationes

I. Fōrmāte locūtiōnēs:

alumnus (-a) Acadēmĭcus (-a)… …subīre
in Acadēmīā disciplīnam… …simul cum aliīs studiōsīs vīvĕre
in littĕrīs et hūmāniōrĭbus et altiōrĭbus… …arripĕre
philologōrum et historicōrum et iūris cōnsultōrum… …superāre
in coenobiō… …habēre
in littĕrīs… …ūnum annum Acadēmĭcum faciunt
rēs ēdiscendās celerĭter… …ex variīs rēbus cōnstant
doctrīnae Anglĭcae… …accipĕre
audītiōnēs et sēmināria Acadēmĭca… …praeclārum (-am) esse
duo partēs quīnquemēstrēs… …scholae
probātiōnis perīcŭlum… …ērudīrī
exāmen… …esse

II. Īnspicĭte Dēmētriī tabŭlam hōrārum Acadēmicārum, respondēte ad interrogātа:

Diē Lūnae Diē Mārtis Diē Mercuriī Diē Iovis Diē Venĕris
Ars grammatĭca Ars āthlētĭca Lingua Germān. Glōttologia Lingua Germān.
Colloquia Ars articulandī Ars grammatĭca Physĭca Lingua Latīna
Lingua Germān. Lēctiōnēs dom. Philosophia Colloquia Ars articulandī
Historia Russiae Ēloquentia Russ. Colloquia Ars āthlētĭca

1.  Quot diēs littĕrīs Acadēmĭcīs studet?

2.  Quĭbus diēbus in littĕrīs ērudītur?

3.  Quō diē in linguā Germānĭcā et arte grammatĭcā et philosophiā et colloquiīs    ērudītur?

4.  Quae sunt diēī Mārtis scholae?

5.  Quotiēs omnīnō lingua Anglĭca habētur?

6.  Num semper quaternās scholās habet?

7.  Quam ob rem hōrārum Acadēmicārum tabŭlae diēs sabbatī deest?

III. Convertĭte in Latīnum et respondēte ad interrogāta:

1. Где учится Дмитрий? 2. Какие науки изучаются в университете? 3. Какие имеются факультеты? 4. Что за преподаватели здесь работают? 5. Много ли у Дмитрия предметов, и какие? 6. Легко ли ему учиться? 7. Какие предметы он считает особенно важными, и почему? 8. Сколько занятий обычно бывает каждый день? 9. Что делают студенты по окончании семестра? 10. Что можно рассказать о международных связях университета?

IV. “Ad fontēs” vagōrum:

EXVL EGO CLERICVS…

Exul ego clericus
ad laborem natus
tribulor multotiens
paupertati datus.

Litterarum studiis
vellem insudare,
nisi quod inopia
cogit me cessare.

Ille meus tenuis
nimis est amictus;
saepe frigus patior
calore relictus.

Interesse laudibus
non possum divinis,
nec missae nec vesperae,
dum cantetur finis.

Decus N.
dum sitis insigne,
postulo suffragia
de vobis iam digne.

Ergo mentem capite
similem Martini:
vestibus induite
corpus peregrini,

Ut vos Deus transferat
ad regna polorum!
ibi dona conferat
vobis beatorum.

(Dēprōmptum est dē opĕre

c. t. “CARMĬNA BVRĀNA”)
НИЩИЙ СТУДЕНТ

Я – кочующий школяр...
На меня судьбина
свой обрушила удар,
что твоя дубина.

Не для суетной тщеты,
не для развлеченья –
из-за горькой нищеты
бросил я ученье.

На осеннем холоду,
лихорадкой мучим,
в драном плащике бреду
под дождем колючим.

В церковь хлынула толпа,
долго длится месса,
только слушаю попа
я без интереса.

К милосердию аббат
паству призывает,
а его бездомный брат
зябнет, изнывает.

Подари, святой отец,
мне свою сутану,
и тогда я, наконец,
мерзнуть перестану.

А за душеньку твою
я поставлю свечку,
чтоб Господь тебе в раю
подыскал местечко.

(LEO GINZBVRG in Russĭcum vertit)

***

FLOREBAT OLIM STVDIVM…

Florebat olim studium,
nunc vertitur in taedium;
iam scire diu viguit,
sed ludere praevaluit.

Iam pueris astutia
contingit ante tempora,
qui per malivolentiam
excludunt sapientiam.

Sed retro actis saeculis
vix licuit discipulis
tandem nonagenarium
quiescere post studium.

At nunc decennes pueri
decusso iugo liberi
se nunc magistros iactitant,
caeci caecos praecipitant,

Implumes aves volitant,
brunelli chordas incitant,
boves in aula solitant,
stivae praecones militant.

In taberna Gregorius
iam disputat inglorius;
severitas Hieronymi
partem causatur obuli;

Augustinus de segete,
Benedictus de vegete
sunt colloquentes clanculo
et ad macellum sedulo.

Mariam gravat sessio,
nec Marthae placet actio;
iam Liae venter sterilis,
Rachel lippescit oculis.

Catonis iam rigiditas
convertitur in ganeas,
et castitas Lucretiae
turpi servit lasciviae.

Quod prior aetas respuit,
iam nunc latius claruit;
iam calidum in frigidum
et umidum in aridum,

Virtus migrat in vitium,
opus transit in otium;
nunc cunctae res a debita
exorbitantur semita.

Vir prudens hoc consideret,
cor mundet et exoneret,
ne frustra dicat “Domine!”
in ultimo examine;

Quem iudex tunc arguerit,
appellare non poterit.

(Dēprōmptum est dē opĕre

c. t. “CARMĬNA BVRĀNA”)
ДОБРОЕ, СТАРОЕ ВРЕМЯ

Вершина знаний, мысли цвет, –
таким был университет.
А нынче, волею судеб,
он превращается в вертеп.

Гуляют, бражничают, жрут,
книг сроду в руки не берут,
для шалопая-школяра
ученье – вроде бы игра.

В былые дни такой пострел
всю жизнь над книжками потел,
и обучался он – учти –
до девяноста лет почти.

Ну, а теперь – за десять лет
кончают университет,
и в жизнь выходят потому,
не научившись ничему!

При этом наглости у них
хватает поучать других.
Нет! Прочь гоните от дверей
таких слепых поводырей.

Неоперившихся птенцов
пускают наставлять юнцов!
Барашек, мантию надев,
решил, что он – ученый лев!

Смотри: сидят, упившись в дым,
Григорий и Иероним
и, сотрясая Небеса,
друг друга рвут за волоса.

Ужель блаженный Августин
погряз в гнуснейшей из трясин?
Неужто мудрость всех веков
свелась к распутству кабаков?!

Мария с Марфой, это вы ль?
Что с вами, Лия и Рахиль?
Как смеет гнилозубый хлюст
касаться чистых ваших уст?!

О, добродетельный Катон!
Ты – даже ты! – попал в притон
и предназначен тешить слух
пропойц, картежников и шлюх.

То гордый дух былых времен
распят, осмеян, искажен.
Здесь бредни мудростью слывут,
а мудрость глупостью зовут!

С каких же, объясните, пор
ученье – блажь, прилежность – вздор?
Но если названное – тлен,
что вы предложите взамен?!

Эх, молодые господа,
побойтесь Страшного суда!
Прощенья станете просить –
да кто захочет вас простить?!

(LEO GINZBVRG in Russĭcum vertit)

V. Convertĭte dialŏgum in Russĭcum:

Salvē, Catharīna! Quō vādis?

□ Salvus sīs, Sergī! In Acadēmīam propĕrō.

■ Iamne littěrīs Acadēmĭcīs studēs?

□ Sīc est. Nam mēnse Septembrī mathēmaticōrum scholam intrāvī.

■ Quae sunt tandem rēs, quārum disciplīna est?

□ Nōs mathěsim et paedagōgiam et historiam et linguam peregrīnam et aliās quoque rēs habēmus.

■ Quid linguam peregrīnam putās? Placĕtne tibī?

□ Nōn nimis, quia perdifficĭlis est.

■ Minĭmē vērō! Cētĕrum cēnseō vetĕrēs “Suum cuīque” dīcĕntēs nōn errāvisse. Sed quotēnīs in diēs hōrīs doctrīnae studiīs dās operam?

□ Sēnīs vel etiam octōnīs. Satis superque, ut vidēs.

■ Sit igĭtur tibī studium fortūnātum!

□ Grātiās agō! Valē!

VI. Vespĕrī Sergius dē Catharīnae congressū amīcīs narrat:

– Certē repentīnissĭma hodiē fuit mihī congressiō Catharīnae, quam salvam gaudeō in Acadēmīam properāvisse. Nam nūper mathēmaticōrum scholam intrāvit…

VII. Auxiliō interrogātōrum dē vestrā vītā Acadēmĭcā pergĭte:

1. Ex quō tempǒre alumnus Acadēmĭcus es? 2. Quae est schola tua? 3. Utrum domī an in coenobiō simul cum aliīs studiōsīs vīvis? 4. Num multās habēs rēs, quae ēdiscendae sunt? Quās ex illīs praefers? 5. Quotēnae cotīdiē scholae sunt tibī? 6. Num omnēs rēs, quārum disciplīna est, celerĭter arripis? Placĕtne tibī studium litterārum? 7. Quō mūnĕre post studia habĭta exspectās fungī?


↑Rursus ad indicem


© Все права защищены. Автор-составитель: А.Г. Следников.
Полное или частичное копирование представленных материалов разрешено только с согласия автора-составителя и при наличии активной ссылки на источник.
Свидетельство о государственной регистрации базы данных №2013621340 «Электронное учебное пособие “Книга о живой латыни. Liber de lingua Latina viva”», Федеральная служба по интеллектуальной собственности, 14 октября 2013 г.





Добавить комментарий